Slapen = Herstellen

oktober 2021 – Ken je dat gevoel, dat je in het najaar wat slomer wordt? Je moet wennen aan de kou, het donker worden en de verwarming weer aan hebben. Ons lichaam reageert op de wisseling van de seizoenen, al zijn we dat ons niet altijd bewust.

Als je het liefst een winterslaap zou willen doen, heb ik goed nieuws voor je. Het is gezond om aan je slaap toe te geven. In de nachtelijk uren, als we ogenschijnlijk liggen te rusten, is ons lijf en brein hard aan het werk. Er vinden dan op zowel fysiek als mentaal gebied, herstelwerkzaamheden plaats:

  • we verwerken emoties
  • we schonen onze herinneringen op en verplaatsen ze naar het lange termijngeheugen
  • onze hersenen worden schoongespoeld en afvalstoffen worden opgeruimd
  • ons immuunsysteem wordt versterkt
  • ons energieverbruik wordt aangevuld
  • we voelen ons fitter en kunnen beter functioneren

Bij stress en burn-out is voldoende slaap een belangrijke interventie. Immers, slaapgebrek heeft een negatieve invloed op ons – toch al overspannen -stressysteem. Slaap is niet alleen dán belangrijk. Slaap is altijd belangrijk om fris en fruitig te kunnen blijven functioneren.

Onze slaap heeft verschillende cycli. Elke cyclus kent weer een aantal stadia waarvan het belangrijk is dat je ze doormaakt in je slaap. Want de verschillende stadia hebben invloed op verschillende hersenfuncties zoals onze creativiteit, emoties, besluitvorming en beoordelingsvermogen. Daarom zijn alcohol en koffie geen goed idee voor het slapen gaan. Ze verstoren nl. de slaapcycli. Zo zijn er meer dingen die je zelf kan doen om je slaaphygiëne te bevorderen.

Meer weten? Er wordt veel onderzoek gedaan naar slaap en er wordt steeds meer bekent. Op You Tube zijn informatieve video’s te vinden van bijvoorbeeld onderzoeker Matthew Walker. Ook de hersenstichting is een goede informatiebron.

Pak je slaap, voordat het te laat is!